الیاف طبیعی چیست؟

الیاف طبیعی چیست؟

الیاف طبیعی، به الیافی می‌گویند که منشأ طبیعی داشته و از مواد شیمیایی در تولید آنها استفاده نشده است.

ما در تولید خود از پارچه با جنس الیاف طبیعی پنبه استفاده می کنیم که از الیاف گیاهی محسوب می شود.

پوشاک تهیه شده از الیاف طبیعی ضمن حفاظت از محیط زیست، احساس راحتی و آرامش را برای فرد به همراه دارند. البسه تهیه شده از مواد طبیعی مانند پشم و پنبه علاوه بر حفظ بهداشت فردی از حیث وزن بسیار سبک هسنتد. چروک‌پذیری البسه ساخته شده از مواد طبیعی از مواردی است که مصرف کنندگان عموماً از آن گله‌مند هستند؛ اما با توجه به ویژگی‌های این مواد در برابر دمای بدن و حرارت محیط اطراف و همچنین تاثیر آن‌ها در حفظ بهداشت فردی، استفاده از این پوشاک را که بهای بیشتری نسبت به کالای ترکیبی دارد ترجیح می‌دهند.

پارچه طبیعی ویژگی‌ها، کیفیت و مزایای منحصر به خود را داراست و جهت حفظ کیفیت اولیه البسه تولید شده از این الیاف، آگاهی از روش‌های نگهداری بسیار مهم است. الیاف طبیعی مانند دیگر عناصر طبیعت دارای حیات هستند و در شرایط مختلف از خود رفتارهای متفاوتی نشان می‌دهند. این الیاف هنگام سرما منقبض شده و مانع عبور جریان هوا از میان مولکول‌های خود می‌شوند، بدین ترتیب گرما ایجاد می‌شود. همین الیاف خاصیت خنکی هم دارند؛ زیرا هنگام گرما منبسط می‌شوند که باعث عبور جریان هوا از میان مولکول‌های آن می‌شود. این الیاف به دلیل داشتن حیات مانند دیگر اجزای طبیعت نیاز به استراحت دارند و باید بین پوشیدن آن‌ها فاصله انداخت تا به حالت طبیعی اولیه بازگردند. در نهایت، لباس تهیه شده از مواد طبیعی مانند گلی زیباست. چنانچه به درستی از آن نگهداری شود، هر بار از دیدن آن لذت خواهید برد ولی اگر به آن توجه نشود، پژمرده خواهد شد.

 

 پنبه چیست؟

پنبه یک ماده طبیعی و ارگانیک است که از گیاه پنبه به دست می‌آید. کارایی پنبه و الیاف پنبه در صنعت پوشاک  به گونه‌ای است که ما ماده طبیعی پنبه را نمی‌بینیم چرا که تبدیل به پوشاک پنبه‌ای شده‌اند. اما لازم است که بدانید ماده طبیعی و ارگانیک پنبه بر روی بوته پنبه به مانند موی سفید پف کرده‌ای قرار دارد و رشته‌ها و الیاف طبیعی پنبه نیز از همین بوته پنبه به دست می‌آیند.

 

یکی از ویژگی‌های الیاف پنبه تار این الیاف است. در واقع تار الیاف پنبه از موی سر نازکتر ولی بسیار محکم هستند. از این الیاف، نخ تولید می‌کنند. الیاف پنبه دارای رنگ شیری، خاکستری روشن و سفید هستند. از مهم‌ترین ویژگی‌های این الیاف این است که آب به راحتی به آن‌ها نفوذ می‌کند.

نکته قابل توجه این است که وقتی این الیاف مرطوب می‌شوند باز هم محکم هستند و این الیاف به راحتی با رنگ‌های شیمیایی رنگ می‌شوند. در واقع الیاف پنبه بسیار سبک و خنک هستند و ویژگی منحصر به فرد آن این است که هم می‌توان از این الیاف سبک لباس‌های خنک و سبک تهیه نمود و هم لباس‌های محکمی مثل شلوار جین تولید نمود.

مزایای الیاف پنبه ارگانیک عبارتند از:

 

  • تنفس: یکی از مهم‌ترین مزایای الیاف پنبه ارگانیک جذب رطوبت و آب است. از این رو لباس‌هایی که با این نوع الیاف تولید می‌شوند به راحتی عرق بدن را جذب می‌کنند و سریع نیز آن را تبخیر می‌نمایند. در واقع لباس های پنبه‌ای مانند حوله عمل می‌کنند رطوبت و عرق بدن را جذب می‌کنند و لذا نمی‌گذارند باکتری‌ها و قارچ‌ها در بدن تجمع کنند و رشد کنند.
  • نرم و لطیف بودن: از دیگر مزایای الیاف پنبه است که باعث راحتی و خنکی پوست بدن می‌شود.
  • عایق بودن: الیاف پنبه یک عایق در برابر حرارت و گرما هستند و آن را کنترل می‌کند. این الیاف در زمستان بدن را گرم و در تابستان خنک نگه می‌دارد لذا مناسب هر فصلی می‌باشد.
  • طبیعی و ارگانیک بودن: از مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزایای الیاف پنبه، ارگانیک و طبیعی بودن است این الیاف بر عکس الیاف مصنوعی که از مواد شیمیایی تولید می‌شوند از گیاهان تولید می‌شوند و از این رو پوست را تحریک نمی‌کنند.
  • بادوام و محکم: دوام و استحکام از ویژگی‌های بارز این الیاف است. این الیاف در برابر شستشوی زیاد محکم هستند و به راحتی لکه‌های انها نیز پاک می‌شود.

الیاف پنبه رطوبت طبیعی بدن را جذب کرده و سپس تبخیر می‌کند. پنبه پیش از آن که مرطوب شود قابلیت جذب رطوبت معادل ۱٫۵ برابر وزن خود را داراست. پنبه رطوبت کافی را در شرایطی که رطوبت هوا کم است جذب و بدین وسیله انعطاف خود را حفظ می‌کند. این پارچه در برابر حرارت محیط، بدن را حفاظت می‌کند و در تماس با پوست ملایم است. پارچه پنبه‌ای ضد آلرژی است و برای افرادی که حساسیت‌های پوستی دارند، بسیار مناسب است، به همین دلیل از پنبه در صنعت پزشکی استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *